FANDOM

Ankkalinna

Ankkalinna (eng. Duckburg) on sarjakuvahahmo Aku Ankan kotikaupunki, joka sijaitsee Yhdysvalloissa kuvitteellisessa Calisotan osavaltiossa. Ankkalinnan on perustanut Julle Ankanpää ja suurimman osan kaupungista on rakennuttanut Pankkiiri Roope Ankka. Roope Ankka on sanonut omistavansa Ankkalinnan koska hän kehitti siitä suurkaupungin. Ankkalinnan kaupunkia johtaa nykyisin Pormestari Pösö. Ankkalinnassa on esitelty useita Ankkalinnan pormestareita, mutta heistä tunnetuin on Pormestari Pösö. Pormestari on koko nimeltään Piri Pösö, mutta hänet tunnetaan paremmin Pormestari Pösönä. Hän on tukevahko possunhahmoinen pormestari, joka on ollut ehdolla useissa pormestarinvaaleissa ja hän on teettänyt itsestään patsaan, jonka Aku Ankka myöhemmin Yökiitäjän muodossa pelasti patsasvarkaiden kynsistä. Pösö ei vaikuta olevan kovin tympääntynyt työhönsä, joten hän luultavasti jatkaa virassaan vielä pitkään. Roope Ankka kehittää aina kaupunkia yhdessä Pösön kanssa. Usein he ovat erimieltä asioista.

Duckburg-nimen keksi Carl Barks, joka käytti sitä sarjakuvissaan ensimmäisen kerran vuonna 1944. Aiemmin ankkojen kotikaupunkiin ei ollut viitattu millään tietyllä nimellä. Tosin joissain neljäkymmentäluvun Aku-piirretyissä Akun käyntikortissa lukee kotikaupungin kohdalla Hollywood, tämä kuitenkin viittaa enimmäkseen siihen että Aku-filmejä tehtiin kyseisellä alueella. Sarjakuvissaan Barks sijoitti Ankkalinnaan erilaisia maamerkkejä, joista jäivät elämään muiden piirtäjien tarinoissa mm. Roope Ankan rahasäiliö, kaupungin perustajan Julle Ankanpään patsas sekä Peikonhammas-vuori (Old Mount Demontooth).

Myöhemmin Don Rosa rakensi sarjakuvissaan Ankkalinnalle yksityiskohtaisen historian, osin Barksin antamien viittausten pohjalta ja osin itsenäisesti. Ankkalinnassa on joidenkin tietojen mukaan noin 316 000 asukasta.

Ankkalinnake ja RahasäiliökukkulaMuokkaa

Ankkalinnake

Ankkalinnake, jonka paikalla on nykyään rahasäiliö

Paaluvarustuksesta nimeltä Ankkalinnake tuli kuvitteellisen Ankkalinnan kaupungin keskus, kun Julle Ankanpää sai sen haltuunsa vetäytyviltä brittisotilailta. Kaupunki kehittyi linnakkeen ympärille. Ankkalinnake sijaitsi nykyisellä Rahasäiliönkukkulalla Ankkalinnan keskustassa.

Roope Ankka osti Ankkalinnakkeen Konrad Ankanpäältä ja rakennutti sen tilalle rahasäiliönsä. Sudenpennut käyttivät linnoitusta kokouspaikkanaan ja Roopen häätäessä heidät pois linnakkeesta, tekivät he valituksen nimismiehelle, koska eivät uskoneet Roope Ankan omistusoikeuteen.

Vuonna 1902 tämä johti sotaan Calisotan viranomaisten ja Roope Ankan välillä. Don Rosan kirjoittaman ja piirtämän tarinan Ankkalinnakkeen valloittaja mukaan Roope perusti rahasäiliön Ankkalinnakkeen paikalle samana vuonna. Myöhemmin Sudenpennut rakensivat Ankkalinnakkeen uudelleen Mustaanmetsään. Myöhemmin samana vuonna Roope Ankka sai kuitenkin perustettua rahasäiliönsä Ankkalinnakkeen paikalle, ja tätä Ankkalinnan keskustassa sijaitsevaa kukkulaa alettiin kutsua siitä eteenpäin nimellä Rahasäiliökukkula.

Don Rosan mukaan kaupungin alkuna oli brittiläinen linnake, jonka englantilainen tutkimusmatkailija sir Francis Drake perusti 1500-luvulla. Britit hylkäsivät paaluvarustuksen 1800-luvulla, jolloin sen otti haltuunsa uudisraivaaja Julle Ankanpää, joka perusti paikalle kaupungin ja nimesi sen Ankkalinnaksi. Ankkalinna säilyi silti mitättömänä pikkukylänä 1900-luvun alkuun saakka, jolloin Roope Ankka asettui paikalle ja rakennutti sinne rahasäiliönsä. Siitä alkoi Ankkalinnan kehitys pienestä kylästä suurkaupungiksi. Roope alkoi rakennuttaa ja kehittää kaupunkia. Nykyinen Ankkalinna on Roope Ankan aikaansaannoksia.

Ankkalinnan kaupunki kehittyi kukkulan ympärille nopeasti ja toiseen maailmansotaan mennessä Ankkalinna oli jo kasvanut Roope Ankan talousimperiumin keskuksena suurkaupungiksi.

Ankkalinnan naapurikaupungitMuokkaa

Ankkalinnan naapurikaupunkeja ovat muun muassa Hanhivaara, Fyrkkala, Kurjenmutka, Sorsakylä, Tavivaara, Sorsala, Hepsula, Rankkalinna ja Puluperä. Nämä kaupungit tunnetaan parhaiten urheilujoukkueistaan, jotka pelaavat usein otteluita Ankkalinnan urheilujoukkueita vastaan muun muassa jääkiekossa sekä jalkapallossa. Myös Varjoankka-piirrossarjasta tuttu Ankkalan kaupunki on Ankkalinnan naapurikaupunki. Kaupungit ovat yhteydessä toisiinsa suuren riippusillan kautta.

UrheiluseuratMuokkaa

Ankkalinnassa vaikuttavat ainakin seuraavat urheiluseurat:

Ankkalinnan Pallo, Ankkalinnan Palloseura (APS), Ankkalinnan Jalkapalloklubi (AJK), FC Räpylä, Ylävirran Yritys, Ankkulit, RaPS, FC KooPee, FC Ankkalinna, Roope Ankan Riihikuivat (vain yhdessä ankronikka -animaatiossa), Ankkalinnan Iskurit, Ankkenal, Ankanpään Pallopojat, Ankkalinnan Uivelot, Ankkalinna Lämärit, Ankkalinnan Mahtiankat, Pennerton sekä R. Ankan pankin Nokikanat.

SanomalehdetMuokkaa

Ankkalinnassa ilmestyvät ainakin seuraavat sanomalehdet:

Ilta-Pulu, Uutis-Ankka, Reiska, Virne, Hups!, Pennosposti, Päivän Pamaus, Aamu-pulu, Ehtoo-Kroisos, Juttu&Juoru ja Linssilude.

YhdistyksetMuokkaa

  • Aku Ankka on omien sanojensa mukaan kuulunut Tuomenmarjat-nimiseen partiojärjestöön. Joissakin tarinoissa väite on osoittautunut perättömäksi. Kuitenkin Don Rosa ja Carl Barks ovat tarinoissaan kertoneet väitteen olevan totta.